Kolmiosaisessa blogisarjassamme uppoudutaan hakukoneoptimointiin ja SEO-ominaisuuksiin, joita sisällönhallintajärjestelmän tulee tarjota. Ensimmäisessä osassa käsitellään yleisimpiä ominaisuuksia ja toisessa teknisempiä. Tässä osassa tutustutaan ominaisuuksiin, jotka toteutuvat yksittäisen sivun tasolla.
Tärkeimpiä sivutason SEO-ominaisuuksia:
Title tag ja meta description: Title tag edustaa sivun otsikkoa esimerkiksi selaimen otsikkopalkissa ja hakukoneen tulossivulla. Umbracon kautta otsikot ja kuvaukset saadaan kätevästi hallittaviksi.
- title tag eli otsikko-tagi on HTML-elementti
- meta description eli metakuvaus on HTML-elementti
- selaimen otsikkopalkki sijaitsee selaimen yläreunasta
- hakukoneen tulossivu eli SERP (search engine results page) on sivu, jonka hakukone tarjoaa esittääkseen tuloksia haulle
Sivun URL-osoite: Umbraco muodostaa sivulle URL-osoitteen sivun nimen perusteella. Määrittelemällä Umbracoon reititysominaisuuksia, osoitteet saadaan jouhevasti kustomoitaviksi Umbracon kautta.
Sisällön otsikot: Otsikot eivät ole tärkeitä ainoastaan sisällön järjestyksen ja luettavuuden vuoksi. Niillä on myös roolinsa hakukoneoptimaalisuudessa. Jokaisella sivulla tulee olla pääotsikko, joka tiivistää sivun sisällön H1-tagissa. H1:n ollessa kuin kirjan nimi, seuraavaksi tuleva H2 on kuin kappale, jonka sisällä H3, H4 ynnä muut jaottelevat sisältöä.
- H-tagit ovat HTML-elementtejä
Umbracon avulla sisällön muokkaamisen ohessa oikeaoppiset otsikoinnit toteutuvat kuin itsestään. Umbracon Rich Text Editor -tekstimuokkaajiin lisätään brändimme mukaiset Formats-valinnat, joilla sisällöstä määritetään otsikot.
Kuvan ALT-attribuutti: Haluamme kertoa hakukoneelle kuvamme sisällöstä ALT-attribuutin avulla. Kuten muistakin SEO:lle tärkeistä asioista, joita sisällönmuokkaajien tulee tehdä, Umbraco pitää huolen myös ALT-attribuuttien lisäämisestä kuville kuvan lisäyksen ohessa.
- ALT-tagi lisätään HTML:ssä kuvan img-tagiin
Kuten blogisarjassamme tehdyistä huomioista voimme todeta, Umbraco on apurisi verkkosivustosi hakukoneoptimaalisuuden toteutumisessa. Se pitää huolen teknisistä sekä sisällöllisistä asioista, jotka nostavat verkkosivustosi hakukoneiden hakutuloksiin.
2024
Lokakuu (2)
Kesäkuu (1)
Toukokuu (2)
Huhtikuu (1)
2023
Joulukuu (4)
Lokakuu (4)
Syyskuu (3)
Elokuu (1)
Heinäkuu (1)
Helmikuu (1)
2022
Joulukuu (3)
Syyskuu (2)
Kesäkuu (3)
Toukokuu (3)
Maaliskuu (3)
Tammikuu (1)
2021
Joulukuu (3)
Marraskuu (2)
Toukokuu (3)
Helmikuu (1)
2020
Elokuu (1)
Toukokuu (1)
Huhtikuu (1)
Maaliskuu (1)
Helmikuu (1)
2019
Joulukuu (2)
Marraskuu (1)
Lokakuu (1)
Syyskuu (1)
Huhtikuu (3)
Helmikuu (3)
2018
Joulukuu (2)
Marraskuu (1)
Lokakuu (1)
Syyskuu (5)
Elokuu (1)
Kesäkuu (2)
Toukokuu (2)
Huhtikuu (1)
Maaliskuu (1)
2017
Joulukuu (3)
Toukokuu (2)
2016
Joulukuu (1)
Marraskuu (2)
Syyskuu (1)