CMS & AI: Älykkyyttä sisällöstä

31.10.2023

Content intelligence

Tämän blogisarjan edellisissä osissa on esitelty Umbracon sisällöntuotannon tekoälypohjaisia lisäosia ja herätelty ajatuksia kustomoiduista ratkaisuista. Mitä kaikkea saisimmekaan aikaan tekoälyllä, kun meillä olisi käytössä paljon dataa sisällöstämme ja sen yleisöstä?

 

Content intelligence (CI)

Content Intelligence (CI) eli sisältöäly on sisällönhallinnan trendi, jossa tekoäly ja sisällön strategia kohtaavat. CI tarjoaa ohjelmistokehittäjille, markkinointitiimille ja sisällön luojille sisällöstä oivalluksia, joiden perusteella ohjata sisällön strategioita, tarjota suosituksia ja vastata trendeihin.  

Voinko identifioida ja kohdentaa parhaan yleisöni? Miten saisin sisällöstäni syväluotaavampaan dataan perustuvaa tietoa? Miten johdattelen verkkokauppani käyttäjät niiden tuotteiden luokse, joita he haluavat? Miten voisin parantaa sisältöäni? Voisinko automatisoida sisällön päivittämistä? CMS ja AI yhdessä mahdollistavat muun muassa nämä asiat. 

CI terminä kattaa paljon, mutta jaetaan se kolmeen avainelementtiin: 

Content Intelligence

Mistä dataa kerätään?

  • Analytiikkaa, kuten sivun kävijämäärät  
  • Voice of the customer (VoC) eli asiakkaiden antamat palautteet kokemuksista ja odotuksista 
  • Asiakaskyselyt ja sentimentit 
  • Liiketoimintamittarit, joilla seurataan liiketoiminnan prosessien onnistumista 

 

Miten dataa analysoidaan ja tulkitaan?

  • Kysy sisältökysymyksiä saadaksesi vastauksia osaa ottavista asioista ja puitteista 
  • Louhi datamassasta vain hyödyllinen tieto 
  • Kolmioita dataa eli lisää validiteettia, täydennä yksittäisen aineiston puutteita ja vahvista havaintoja yhdistämällä dataa useasta lähteestä 

 

Mitä teen havainnoilla?

  • Sisällön ROI eli kuinka paljon saatiin verrattuna kulutettuihin resursseihin 
  • Sisällön efektiivisyys vastaa kysymyksiin “Tekeekö sisältö työnsä?” ja “Toteuttaako se tarkoituksensa ja tavoitteensa?”  
  • Sisällön arvo eli antaako sisältö toivottua vaikutusta  
  • Asiakkaiden tarpeet eli asiakkaan motivaatio hankinnan tekoon tai palvelun käyttöön 
  • Ennustaminen perustuen menneisiin tapahtumiin ja ilmiöihin  

 

Tätä blogia voisi jatkaa loputtomiin, mutta nyt on aika ideoida, mitä kaikkea dataa sisällöstämme ja sen yleisöstä voimme kerätä, analysoida ja tulkita sekä lopuksi toimia havaintojen perusteella?  

Umbraco-sisällönhallintajärjestelmän kylkeen rakentuu ratkaisut, jotka herättävät henkiin ideasi. Kustomoituja ratkaisuja, "out of the box" -lisäosia, työkaluja, toiminnallisuuksia, muokkaajia ja integraatioita mihin vain, josta saadaan tekoälyn voimat käyttöön.  

Ota meihin yhteyttä soittaen, viestein tai lomakkeen kautta niin sparraillaan ideoitasi ja muutetaan ne ratkaisuiksi! 


Liity uutislistallemme

Liity