Tekoälytyökalut ja verkkosivujen tulevaisuus

27.08.2025

Generatiivinen tekoäly ja sen vaikutus maailmaan on nähtävissä kaikkialla, erityisesti digitaalisessa maailmassa. Verkkosivut ja -palvelut sisältävät jatkuvasti enemmän tekoälyassistentteja ja muita sisällön ymmärtämiseen auttavia ratkaisuja, mikä on muuttanut kuluttajien tapoja vuorovaikuttaa sisällön kanssa. Tämä herättää kysymyksen: miltä verkkosivut tulevat näyttämään tekoälyvetoisessa tulevaisuudessa? Kirjoitus sai inspiraationsa Codegardenissa kuullusta Rutger Stoelin luennosta "The Web in 2028: Do we even need websites in the future?".

 

Miten tekoäly vaikuttaa verkkosivujen käyttöön?

Tekoälytyökaluilla on ollut suuri vaikutus verkkosisällön kulutukseen. Työkalut kuten ChatGPT ja Microsoftin Copilot ovat erittäin nopeita tiivistämään tekstisisältöä, mikä on tehnyt suuria muutoksia siihen, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivujen kanssa. Monet sivut tarjoavatkin jo nykyään omia tekoälytiivistelmiä sekä muita avustajia, joiden tehtävänä on helpottaa sisällön sisäistämistä.

Codegarden 2025 -puheessaan, Rutger Stoel kertoi, miten hänen yrityksensä Perplex oli kehittänyt tekoälypohjaisen chatbotin Alankomaiselle ajoneuvoleasing -yritykselle. Sen tehtävä oli parantaa käyttäjäkokemusta mahdollistamalla puhekielen käytön vuokrattavien autojen etsimisessä ja suodattamisessa. Käyttämällä yrityksen tietokantaa, HubSpottia sekä Umbraco Engagea, chatbotin toiminnasta saatiin henkilökohtainen. Lisäksi chatbot hyödyntää yrityskohtaista tietoa RAG-menetelmien avulla. Lopputuloksena käyttäjät ovat olleet tyytyväisempiä, yhteydenottojen käsittely on nopeutunut ja palvelun käyttäminen on tehostunut. (Discover Elize, the AI assistant | perplex.nl)

Näillä tekoälyintegraatioilla on täten oikeita hyötyjä loppukäyttäjille sekä yrityksille. Tämä uusi tapa lukea ja käyttää verkkosivuja edustaa pääosin myönteistä kehitystä. Se selittää myös sen miksi niin moni yritys integroi tekoälyä sivustoilleen.

 

Tulevaisuudesta

On huomattavissa, että verkkosivujen pitkäaikaiseen käyttökokemukseen on tulossa suuria muutoksia. Tulevaisuudessa chatbotit ja tiivistelmätyökalut saattavat olla integroituna yhä syvemmälle – ei vain verkkosivuille, vaan myös suoraan selaimiin ja laitteisiin. Onko verkkosivujen tulevaisuus siis erittäin tekoälypainotteinen, vai onko tämä vain hetkellinen trendi? Vain aika näyttää sen.

Oletko itse käyttänyt tällaisia tekoälytyökaluja sisällön lukemiseen? Koetko tekoälytyökalujen olevan enemmän hyödyksi kuin haitaksi? 

Ota meihin yhteyttä, niin muutetaan ideasi ratkaisuiksi!